Merband - garage korteven

Home

Service

Banden offerte

Zo vindt u ons

Bandentips

Winterbanden












Bandentips


1. First Stop- bandentips 9.  Bespaar brandstof met de correcte bandenspanning
2. Profieldiepte 10. Stikstof comfortvullingen
3. Sneeuwkettingen vereisen onderhoud tijdens de zomer 11.  Verwaarloos het reservewiel niet
4. De winter doorstaan 12.  Vervang zoek geraakte ventieldopjes zo vlug mogelijk
5.  Goede winterbanden zijn de beste levensverzekering

Uw merband garage slaat uw winterbanden op  NIEUW

13.  Nieuwe banden inrijden
6.  Winterbanden zonder sneeuw 14.  Parkeren langs de stoeprand
7.  Sneeuwkettingen 15.  Bandenleeftijd
8.  De correcte bandenspanning – zet ze onder druk!    

1. First Stop-bandentips  

               

De betere banden achteraan.

De ervaring leert ons dat de banden van een voertuig niet alle vier even snel verslijten, dus adviseert ADAC om achteraan nieuwe banden te monteren en vooraan het minst versleten paar van het oude stel. Uit tests is gebleken dat de grip van de achterbanden cruciaal is voor de richtingsstabiliteit.   

Als een van de achterbanden het begeeft, resulteert dat gewoonlijk in een ongecontroleerde slippartij. Bij verlies van grip vooraan zal het voertuig echter in een rechte lijn voortglijden. Dat is natuurlijk niet aangenaam, maar wel veel minder gevaarlijk. Ongelijkmatige bandenslijtage is vooral een probleem bij voertuigen met voorwielaandrijving omdat daarbij de stuurbewegingen, de remwerking en de rijkrachten allemaal tezamen inwerken op de banden. Om dat tegen te gaan adviseert ADAC de voor- en achterwielen om de 10.000 kilometer te verwisselen. Op die manier zullen de vier wielen gelijkmatig afslijten zodat ze ook gelijktijdig kunnen worden vervangen.
 



GoTo Top

2. Profieldiepte

Voor winterbanden dient u het advies van ADAC te volgen en ervoor te zorgen dat de profieldiepte minstens 4 millimeter is. De wettelijk voorgeschreven diepte is gewoonlijk minstens 1,6 millimeter. Het spreekt vanzelf dat Garagekorteven uw gebruikte banden op een milieuvriendelijke manier zal afdanken. Op een nat wegdek neemt de grip van een band, vooral een brede band, aanzienlijk af, zelfs bij een profieldiepte van 4 mm. De banden kunnen de waterfilm niet langer verplaatsen waardoor ze het contact met het wegdek verliezen en uw stuur- en remacties geen effect meer hebben. Daarom is het belangrijk banden niet verder te laten afslijten dan de wettelijk toegestane minimum profieldiepte van 1,6 mm. Vervang zomerbanden ten laatste wanneer de resterende profieldiepte, afhankelijk van de bandbreedte, 2 tot 2,5 mm bedraagt, en winterbanden zodra de profieldiepte 4 mm bedraagt.

GoTo Top

3. Sneeuwkettingen vereisen onderhoud tijdens de zomer

Sneeuwkettingen moeten goed worden onderhouden om verschillende jaren mee te gaan. Alvorens ze op te bergen in de lente moet u ze zorgvuldig wassen en vervolgens volledig laten drogen. Heel wat sneeuwkettingfabrikanten bieden een speciale service van april tot september waarbij gebrekkige schakels worden vervangen en de kettingen indien gewenst opnieuw worden verzinkt.

GoTo Top

4. De winter doorstaan

Rust uw wagen uit met de juiste banden en zorg voor antivriesmiddel.
Autobestuurders moet tijdig denken aan de wintervoorbereiding van hun wagen. Het koude seizoen stelt veel hogere eisen aan het voertuig dan de zomer.

GoTo Top

5. Goede winterbanden zijn de beste levensverzekering

Begeef u nooit op winterse wegen wanneer uw wagen niet is uitgerust met de juiste winterbanden. Maar zelfs de beste band is waardeloos met een te ondiep profiel. Vooral op sneeuw en in smeltende sneeuw is een diep profiel essentieel, aangezien het de band de nodige grip verleent. De wettelijk voorgeschreven minimum profieldiepte is ook 1,6 millimeter voor winterbanden. Om veiligheidsredenen beveelt ADAC echter minstens vier millimeter aan. Ook de leeftijd van de band is belangrijk. Na ten laatste zes jaar zal het rubbermengsel zo hard zijn geworden, dat de grip afneemt bij lage temperaturen.

Wie winterbanden monteert, dient dat te doen op alle vier de wielen. Zelfs bij normaal remmen kan een wagen met gemengde banden al beginnen te slippen.

Uw Merband garage kan zorg dragen voor de opslag van uw winterbanden tijdens de zomer periode. Dit, uiteraard met optimale condities, om uw banden goed te conserveren in afwachting van de volgende winterperiode.

GoTo Top

6. Winterbanden zonder sneeuw, geldverspilling?

Nee! Dankzij zijn speciale rubbermengsel is een winterband niet alleen in sneeuw de beste keuze. Daarom zijn winterbanden in heel wat Europese landen reeds verplicht.

  • De rubberverbinding van de banden wordt niet hard en past zich beter aan aan ongunstige weersomstandigheden.
  • Uw banden verliezen hun grip niet.
  • U kunt rekenen op een veel kortere remafstand.
  • U kunt nauwkeuriger sturen.
  • Met winterbanden kunt u beter bochten nemen, vooral op een nat wegdek.

OPMERKING: het ongevalrisico is in de winter 6 keer hoger dan in de zomer. En wanneer u ‘s winters met zomerbanden betrokken raakt bij een ongeval waarbij u niet in fout bent, bestaat de kans dat u toch voor 20% aansprakelijk wordt gesteld!

Schakel over op winterbanden bij temperaturen van minder dan 7°C

Het aquaplanningrisico is kleiner: winterbanden hebben een speciale vorm en een profieldiepte die het water op de weg beter afvoert. Ze zorgen voor meer grip op het wegdek: ze bestaan uit een speciale rubbersamenstelling dat zacht blijft bij lage temperaturen, terwijl normale banden vanaf 7°C hun elasticiteit verliezen.

GoTo Top

7. Sneeuwkettingen

De sneeuwketting blijft nog steeds het meest doeltreffend op besneeuwde wegen en in de bergen. Dankzij de moderne snelmontage-kettingen is het bevestigen geen probleem meer. Wij raden u echter toch aan het vooraf even te oefenen.

Wanneer u naar het buitenland gaat, dient u ervoor te zorgen dat uw sneeuwkettingen voldoen aan de normen van het betreffende land.

GoTo Top

8. De juiste bandenspanning

De juiste bandenspanning kan levens redden, maar wie kent de optimale spanning voor zijn/haar banden?  Wij helpen u daar graag bij. 

GoTo Top

9. Bespaar brandstof met de correcte bandenspanning

Zelfs een halve bar te weinig spanning in banden kan het verbruik met 5% verhogen. Te weinig spanning verkort ook de levensduur van de band en vermindert de remefficiëntie. Houd de bandenspanning dus in het oog. Gewoonlijk vindt u de correcte waarden voor uw voertuig op de binnenkant van de tankdop, of op de smalle zijde van het bestuurdersportier, onder het slot. U moet de bandenspanning altijd controleren wanneer de banden koud zijn, dus niet nadat u twee uur op de autosnelweg hebt gereden of nadat uw wagen in de zon heeft gestaan.

Kies bij de aankoop van nieuwe banden voor het energiebesparende type. Die verminderen de weerstand tot 20%.

GoTo Top

10. Stikstof comfortvullingen

Meer veiligheid voor u en uw banden. Stikstofcomfortvullingen garanderen een constante bandenspanning en bieden de volgende voordelen tegenover luchtvullingen:

veiligheid

  • dankzij een geringere opwarming van de band en een constante spanning

kostenbesparing

  • dankzij minder weerstand
  • minder slijtage
  • een lagere kostprijs per kilometer
  • een lager verbruik

meer comfort

  • dankzij kortere remafstanden
  • minder weerstand
  • minder bandenslijtage
  • een lagere kostprijs per kilometer
  • optimale loopprestaties

Vraag het ons. Wij verlenen een service met hoofdletter S.

GoTo Top

11. Verwaarloos het reservewiel niet

Geen enkel ander onderdeel van de wagen krijgt minder aandacht dan het reservewiel. Het rijdt jarenlang mee, vaak verborgen onder een afdekking in de bodem van de koffer, en wordt meestal totaal vergeten.

Maar aangezien je nooit weet wanneer je lek zult rijden, is het zeer belangrijk het "vijfde wiel aan de wagen", in de letterlijke zin van het woord, niet te verwaarlozen. Het gaat eerst en vooral om de spanning van de reserveband, die vaak tot 1 bar of minder is gedaald ten gevolge van nalatigheid.

In die toestand heb je er niet veel aan wanneer je met een lekke band komt te zitten. Pomp de band daarom zodra u de kans hebt een goede 0,5 bar harder op dan de voorgeschreven spanning. Controleer de spanning van het reservewiel minstens één keer per jaar!

GoTo Top

12. Vervang zoek geraakte ventieldopjes zo vlug mogelijk

Hoe onbenullig het ook lijkt, een ventieldopje vormt een belangrijk onderdeel van het wiel. Zonder ventieldopje kan er zich vuil in de ventielopening ophopen.

Dat vuil wordt dan mee in de band geblazen wanneer hij met lucht wordt gevuld en kan ervoor zorgen dat het ventiel niet meer helemaal sluit, waardoor de band aanhoudend lucht verliest. Zo’n band zal te veel rekken en het mogelijk vroegtijdig laten afweten.

GoTo Top

13. Nieuwe banden inrijden

Alle nieuwe banden (vooral winterbanden) moeten de eerste 200 à 300 km worden ingereden met een gemiddelde snelheid op droge wegen, om het loopvlak af te slijten.

Er zijn verschillende redenen om dat te doen:   

  • banden worden gevulkaniseerd in verhittingsvormen, die uiterst nauwkeurig worden vervaardigd (1/100 mm) en die uitsluitend zeer gladde oppervlakken vertonen.
  • Anderzijds bevatten de vormen niet alleen al de details van het loopvlakpatroon met ontelbare profielgroeven, maar ook al de markeringen en een groot aantal luchtgaten. Al die elementen houden de band tegen wanneer hij uit de vorm wordt verwijderd.
  • De band kan alleen gemakkelijk en zonder vervorming uit de vorm worden verwijderd wanneer hij niet aan de vorm blijft kleven. Daarom worden banden langs buiten ingespoten met een siliconeachtige lossingsmiddel.
  • En dat middel moet worden verwijderd van het loopvlak door de band in te rijden op droge wegen, zonder daarbij te scherpe bochten te nemen of te hard te remmen. Pas na het ondergaan van een dergelijke inrijprocedure bereikt een nieuwe band zijn optimale prestatieniveau en zijn volledige grip.

Dat verklaart ook waarom nieuwe winterbanden moeten worden gemonteerd vóór de eerste sneeuwval, om het loopvlak van de band eerst af te slijten.

Als de banden worden vervangen door nieuwe brede banden, is het zorgvuldig inrijden twee keer zo belangrijk, aangezien u op die manier ook kunt wennen aan het verschil in rijgedrag met brede banden.

GoTo Top

14. Parkeren langs de stoeprand

Stoepranden hard raken met uw banden is gevaarlijk. Het kan leiden tot verborgen bandenschade, die pas in een later stadium merkbaar wordt. Daarom is het raadzaam alleen traag en in een rechte hoek over stoepranden te rijden, niet met de banden tegen een stoeprand te parkeren en niet te parkeren op slechts een gedeelte van het loopvlak.

GoTo Top

15. Bandenleeftijd

Voor iedere band geldt dat hij het einde van zijn leven na 8 - 10 jaar bereikt, zelfs al ziet hij er nog goed uit en is er niet veel mee gereden. Het rubbermengsel veroudert en verliest een aantal van zijn eigenschappen.

  • Hoge temperaturen en rechtstreeks zonlicht versnellen het verouderingsproces.
  • De banden van wagens en caravans die lange tijd stilstaan moeten worden afgeschermd tegen de zon.
  • Caravanbanden en banden die niet continu worden gebruikt moeten na 5-7 jaar worden vervangen.
  • Reservebanden die ouder zijn dan 6 jaar mogen uitsluitend in extreme noodsituaties worden gebruikt.

GoTo Top


Design 2013 www.sterbudget-webdesign.nl
   
Privacybeleid